Shuttles

Er zijn nylon shuttles voor recreanten en competitiespelers op regioniveau en veren shuttles voor gevorderden en competitiespelers op landelijk niveau. 

BC Doorn speelt met Nylon Yonex Mavis 300 groen. Op de trainingsavond worden er shuttles beschikbaar gesteld door BC Doorn. Voor de competitie zijn aparte kokers met veren en nylon shuttles beschikbaar.

Nylon shuttles

Er wordt veel gebruik gemaakt van nylon shuttles, omdat dit veel goedkoper is in vergelijking met de veren shuttle. Een nylon shuttle van goede kwaliteit heeft een langere levensduur, de shuttles gaan Nylon shuttleminder snel kapot en zijn per stuk goedkoper. De vluchteigenschappen zijn echter minder dan die van een veren shuttle, dit is de reden dat er door gevorderden in de badmintonsport vaak gebruik gemaakt wordt van veren shuttles.

De snelheid van de shuttle wordt aangegeven in speed 1,2,3,4 en 5 of met slow, medium en fast. Sommige fabrikanten gebruiken kleuren groen (langzaam), blauw (medium), rood (snel).

Bijna alle fabrikanten proberen shuttles te vervaardigen die de speeleigenschappen hebben van een veren shuttle. Veren shuttles vallen echter steiler naar beneden na een harde slag in het achterveld. Ze remmen dus sneller af. De plastic shuttles hebben meer een kogelbaan. Het is met een nylon shuttle dus moeilijker een tegenstander in het achterveld te dwingen, omdat de shuttle niet recht naar beneden valt.

Veren shuttles

Een veren shuttle bestaat uit 16 ganzenveertjes, bevestigd in een kurk met een doorsnede van 2,5 tot 2,8 cm, die met een dun lapje leer wordt overtrokken. Het gewicht bedraagt ongeveer 5 gram. Als eenmaal de veren beschadigd zijn, wordt de vlucht van de shuttle beïnvloed en kan er geen wedstrijd meer mee gespeeld worden. Warmte, kou en vocht hebben ook invloed op de vlucht. Dit is een van de redenen dat de shuttle geen lang leven heeft. Goede veren shuttles onderscheiden zich vooral door een stabiele koers tijdens de vlucht. Bij het spel aan het net nemen ze snel de normale houding aan, dat wil zeggen met de dop naar de grond gericht.Veren shuttle

Voor een shuttle zijn vier ganzen nodig, omdat niet alle veren de juiste maat hebben! De veren shuttles zijn daardoor duurder.  De veren zijn met draadjes en veel lijm aan elkaar gebonden. Het hele proces van het maken van zo'n shuttle is erg arbeidsintensief.

Op (top) niveau wordt er echter met deze shuttle gespeeld, omdat ze
* een preciezere vlucht hebben dan een nylon shuttle
* een stabiele vlucht hebben
* meer mogelijkheden hebben voor effectslagen
* zich beter aanpassen aan de temperatuur in de zaal. 

Daarnaast kun je veren shuttless met meer spin slaan. Dit houdt in hoe harder een shuttle ronddraait hoe stabieler en mooier een vlucht is. Het gewicht van een shuttle moet tussen de 4,74 en 5,50 gram liggen. Ook wordt dit wel uitgedruk in grains; 1 grain = 0,0648 gram; een shuttle moet dus tussen de 73 en 85 wegen. Hoe zwaarder een shuttle, hoe sneller deze vliegt. Bij sommige merken wordt de snelheid aangegeven met een kleur, rood = snel, blauw = gewoon en groen = langzaam.

Shuttles worden voor een wedstrijd geprepareerd. Dit gebeurt door middel van het met stoom bevochtigen van de shuttles.